Hotfix #78
한글화된 업데이트 정보를 한눈에!
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한국어
버그 수정
- 위자드가 투명화를 사용 중 투사체 아이템에 맞았을 때, 해당 투사체 아이템이 오랜 시간 남아있는 문제를 수정하였습니다.
- 클레릭의 신실함를 장착한 상태에서 워해머로 공격할 때 화면에 녹색 효과가 나타나는 문제를 수정하였습니다.
- 소서러의 대지의 가시를 물속에서 사용할 경우, 가시 외의 효과가 수면 위에 나타나는 문제를 수정하였습니다.
- 레인저가 스켈레톤 군주의 감옥에서 탈출한 후 후퇴가 정상적으로 작동하지 않는 문제를 수정하였습니다.
- 하피가 공격 후 공중에 계속 남아있는 문제를 수정하였습니다.
- 악마 박쥐가 공중에 멈춰있는 문제를 수정하였습니다.
- 리치가 사망한 플레이어의 영혼을 흡수한 후, 보스 방 중앙에 나타나는 효과가 사라지지 않는 문제를 수정하였습니다.
- 로딩 화면에서 연결이 끊긴 파티원이 재접속할 수 없을 때도 영혼의 심장을 통해 부활할 수 있는 문제를 수정하였습니다.
- 팀원의 아이템을 되찾을 때 약탈품 태그가 잘못 적용될 수 있는 문제를 수정하였습니다.
- 금화 지갑을 상인에게 판매할 수 없는 문제를 수정하였습니다.
- 퀘스트 랜덤 보상을 받을 수 없는 문제를 수정하였습니다.
- 오디오 장치 설정을 변경하지 않고도 설정이 저장되는 문제를 수정하였습니다.
- 아레나 플레이 중 재접속할 경우 아레나 MMR이 비정상적으로 변하는 문제를 수정하였습니다.
- 아레나 플레이 중 재접속 후 매치를 완료하면 로비의 던전 모드가 아레나로 설정되지 않을 수 있는 문제를 수정하였습니다.
밸런스 조정
레인저
- 레인저의 창 숙련 추가 물리 피해 7 → 5로 변경되었습니다.
- 정화의 사격이 이제 모든 마법 버프를 제거하며, 버프 제거 시 추가로 물리 피해 15를 가합니다.
- 정화의 사격의 재사용 대기시간이 28초 → 18초로 변경되었습니다.
워록
- 주문 포식이 버프를 흡수할 때마다 3의 암흑 마법 피해를 입히도록 변경되었습니다.
- 저주받은 영혼(Darkness Shard)이 모든 속성 1 효과를 제공하도록 변경되었습니다.
드루이드
- 변신이 이제 4번 중첩 가능하며, 각 충전마다 6초의 재사용 대기시간이 적용됩니다.
- 변신의 시전 시간이 1초 → 0.5초로 변경되었습니다.
- 가시 방벽의 너비가 150 → 200으로 증가하였습니다.
소서러
게임 업데이트
- EA Season #5 아레나 랭크 리더보드 시작.
- EA Season #5 하이 롤러 리더보드 시작.
- 낮은 기어 스코어 로비 재도입.
- 선택한 효과 품질 설정에 따라 일부 배경 효과가 개선되었습니다.
- 서리 임프의 이동이 개선되었습니다.
- 크립트 센터 타워(일명 'The Wheel')의 중앙 지역에서 더 나은 보상을 받을 수 있도록 변경되었습니다.
- 유틸리티 및 컨테이너 제작의 개수 제한이 제거되었습니다. 이제 상인의 타이머가 초기화될 때까지 기다릴 필요 없이 여러 개의 아이템을 제작할 수 있습니다.
- 일부 포션의 제작 개수가 1개 → 3개로 변경되었습니다.
- 크립트 랜덤 던전에 새로운 랜덤 레이아웃이 추가되었습니다.
- 재단사에게서 새롭게 장식(어깨띠) 아이템을 구매할 수 있습니다.
개발자 코멘트
안녕하세요, 모험가 여러분.
이번 핫픽스는 어드벤처 리더보드 및 아레나 테스트 시즌 시작을 준비하는 업데이트입니다.
아레나 시즌 준비의 일환으로 드루이드 클래스의 변신 재사용 대기시간 추가를 포함한 몇 가지 클래스 밸런스 조정을 진행하였습니다.
또한, 아레나 MMR 계산 방식을 보다 예측 가능하도록 개선하였습니다.
새로운 종교 시스템 도입을 앞두고, 재단사에게서 구매할 수 있는 새 장식(어깨띠) 아이템을 추가하였습니다.
기어 스코어 하한 로비를 다시 도입하기로 결정한 이유에 대해 고민을 거듭한 끝에 결정을 내렸습니다.
기존에는 보상/위험 밸런스가 신규 유저의 정착에 부정적인 영향을 미친다는 우려가 있었으며, 새롭게 도입된 루키 시스템이 유저 풀을 지나치게 분산시킬 위험이 있었습니다.
하지만 지난 일주일 동안 수집한 데이터에 따르면 예상보다 높은 사용률을 기록했으며, 충분한 플레이어가 확보될 것으로 보입니다. 다만, 매칭 시간이 다소 길어질 가능성은 있습니다.
낮은 기어 스코어 로비는 단순히 신규 플레이어를 위한 것이 아니라, 모든 경험 수준의 플레이어가 보다 낮은 진입 장벽으로 전투를 경험할 수 있도록 설계되었습니다.
신규 플레이어 유입을 위한 부분에서는 루키 시스템이 긍정적인 결과를 보이고 있으며, 곧 출시될 튜토리얼 맵에도 큰 기대를 하고 있습니다.
반면, 전투 접근성을 높이는 요소로서 낮은 기어 스코어 로비가 여전히 가치가 있다고 판단하였으며, 루키 시스템과 함께 조정하여 운영할 계획입니다.
모든 플레이어의 경험을 개선하기 위해 노력하고 있으며,
다가올 어드벤처 및 아레나 시즌에서 멋진 경험을 함께하길 기대합니다.
던전에서 뵙겠습니다!
영어
Bugfixes
- Fixed an issue where a projectile item would remain for an extended duration when a Wizard was hit by a projectile item when using Invisibility.
- Fixed an issue where a green effect could appear on the screen when attacking with a Warhammer while equipped with Cleric's Faithfulness.
- Fixed an issue where using the Sorcerer's Thorn of Earth underwater would cause effects other than thorns to appear above the water surface.
- Fixed an issue where Backstep would not work properly after Ranger broke out of the Warlord's prison.
- Fixed an issue where the Harpy could remain in the air after attacking.
- Fixed an issue where Demon Bat could hang in the air.
- Fixed an issue where the effect that appears in the center of the boss room after the Lich absorbs the soul of a dead player would not disappear.
- Fixed an issue where a party member who was disconnected during the loading screen and could not reconnect could be revived with the Soul Heart.
- Fixed an issue where the 'Looted' tag could be improperly applied when retrieving a teammate's item.
- Fixed an issue where the Gold Coin Purse could not be sold to a Merchant.
- Fixed an issue where the Quest Random Reward could not be received.
- Fixed an issue where Audio Device Settings could be saved even without applying the change.
- Fixed an issue where Arena MMR could become abnormal when reconnecting during Arena play.
- Fixed an issue where the Dungeon Mode in the lobby might not be set to Arena when reconnecting during Arena play and finishing the match.
Balance Changes
Ranger
- Ranger's Spear Proficiency's additional physical power changed from 7 to 5.
- Ranger's Purge Shot now removes all magical buffs and deals an additional 15 true physical damage upon removing buffs.
- Ranger's Purge Shot cooldown time changed from 28s to 18s.
Warlock
- Warlock's Spell Predation now deals 3 dark magic damage per buff gorged when feasting on a target's buffs.
- Warlock's Darkness Shard now provides a +1 all attribute effect.
Druid
- Druid's Shapeshift now has 4 stacks and a 6 second cooldown on each recharge.
- Druid's Shapeshift casting time has been changed from 1s to 0.5s.
- Druid's Thorn Barrier width changed from 150 to 200 units.
Sorcerer
- Sorcerer's Manafold movement speed penalty has been removed.
- Sorcerers can now remove Combat.
Game Updates
- Commencement of EA Season #5 Arena Rank Leaderboards.
- Commencement of EA Season #5 High-Roller Leaderboards.
- Re-implementation of the lower Gearscore lobbies.
- Some background effects improved based on the selected Effect Quality setting.
- Frost Imp movement improved.
- The Crypt Center Tower (aka The Wheel) module now has much better rewards in the center area.
- The count limit for crafting utility and container has been removed. You no longer need to wait for the merchant timer to reset to craft a lot of these items.
- Crafted potion count changed from 1 -> 3 for some potions.
- Additional random layouts added to the Crypt Random Dungeons.
- Added new Sash item available from the Tailor.
Developer Comments
Hi Adventurers,
This hotfix prepares for the start of the Adventure Leaderboard and Arena test seasons.
In preparation for the Arena season, we have made some minor class balance changes including the addition of shapeshift cooldowns for the Druid class.
We've also updated the Arena MMR calculations to be a bit more predictable.
We also introduced a new sash item that can be purchased from the Tailor in preparation for the upcoming opening of the religions.
After careful contemplation we have decided to reimplement the lowered gearscore bracket.
In addition to concerns about the risk/reward balance affecting onboarding, a major influence in the decision to remove the brackets was a concern that the newly implemented Rookie system would split the population too much, leading to emptier lobbies.
The data we've collected over the last week shows that usage rates are better than expected and suggests that we should be able to support lower GS lobbies with sufficient players, albeit with longer random matchmaking times.
The lower gearscore brackets weren't so much about providing a great onboarding experience for new players, (our data suggested otherwise), but to give players of ALL experience levels a way to play the game with a lower entry barrier to combat.
For onboarding new players, we are seeing promising results with the new Rookie system and have high hopes with the upcoming tutorial map.
As for the low barrier to combat, we had originally seen this bloodthirst for combat as a deficiency of our risk/reward balance and detracting from our original vision.
Although we still have some concerns regarding the risk/reward balance, we now understand that the lighter experience provided by the lower GS brackets offers big value to a large segment of our community, regardless of time played.
We now believe we can make the lowered GS brackets work in tandem with our Rookie system and will be testing their return with some fine tuning and balancing.
We thank you for your patience and understanding as we strive to improve the experience for a wide array of players.
We look forward to a great Adventure and Arena season and we'll see you in the dungeons!