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Hotfix #85

한글화된 업데이트 정보를 한눈에!

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IRONMACE ⧰

문서 업데이트: (20일 전)

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한국어

버그 수정

  • 로비에 입장할 때 크래시가 발생할 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 특정 클래스가 로비에 입장하지 못하던 문제를 수정했습니다.
  • 던전 재입장 시 로딩 화면 이후 게임이 진행 불가 상태가 되던 문제를 수정했습니다.
  • 아레나 플레이 후 캐릭터를 변경할 때 게임이 크래시가 발생하던 문제를 수정했습니다.
  • 아레나 매치 참가 시도 중 게임이 크래시가 발생할 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 파이터의 무기 통달 패널티가 UI에 올바르게 반영되지 않던 문제를 수정했습니다.
  • 드루이드의 정령 마법 숙달에서 추가 주문력이 정령 마법 사용 시 UI에 올바르게 표시되지 않던 문제를 수정했습니다.
  • 투사체 피해 감소의 최대치가 제대로 적용되지 않던 문제를 수정했습니다.
  • 어드벤처 모드에서 소환수가 다른 플레이어에게 영향을 줄 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 몬스터가 제대로 이동하지 않던 문제를 수정했습니다.
  • 거대 벌레가 높은 지형에 위치한 플레이어를 감지할 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 숲길 모듈에 지하에 배치된 거대 벌레가 지상으로 튀어나올 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 코카트리스가 멀리서 처치될 경우 시체에 잔여 음향 효과가 남을 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 고블린 동굴 제단 A, B의 모듈명이 올바르게 표시되지 않을 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 버려진 수도원 모듈에서 플레이어가 스폰 직후 몬스터에게 피해를 입을 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 그레이트 홀의 하강 계단이 막힐 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 하이 프리스트 모듈이 스폰 위치에 따라 다른 모듈로 이동이 불가능해질 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 산적 캠프 모듈의 특정 위치에서 상자와 물약이 겹쳐서 스폰될 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 고블린 동굴 던전에서 신비한 보석 아이템이 드롭되지 않을 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 어드벤처 모드에서 스켈레톤 챔피언이 전설 장비를 드롭할 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 하이롤러(0~224) 던전에서 아티팩트(네임드)가 드롭될 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 225+ 하이롤러 던전에서 획득 가능한 광물의 최소 수치가 잘못 적용될 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 유니크 등급 창의 툴팁에 아티팩트(네임드)의 플레이버 텍스트가 잘못 표시될 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 기근의 손아귀 위치가 기수의 도끼와 다르게 보일 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • Catice 공격 시 칼날이 부서지지 않은 것처럼 보일 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 크리스탈 볼의 받침대 부분이 잘못된 색상으로 표시될 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 서리수정 반지의 아이템 점수가 잘못될 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • Hungering Flame Lantern 스킨 장착 후 슬롯을 변경하면 허리에서 랜턴이 켜진 상태로 보일 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 로비 이모트 'Playing Cards' 사용 시 카드가 테이블 밖에 나타날 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 종자 등급 플레이어가 파티로 하이롤러 던전에 입장 시 올바른 알림 팝업이 표시되지 않을 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 집결의 전당에서 파티원을 강퇴할 때 팝업에 닉네임이 표시되지 않을 수 있던 문제를 수정했습니다.
  • 일부 아레나 모듈에서 스폰 지점이 올바르게 배치되지 않을 수 있던 문제를 수정했습니다.


게임 업데이트

  • 실수로 지급된 금화 주머니가 회수되었습니다.
  • 회수된 금화는 특급 배달부를 통해 소포로 지급됩니다.
  • 던전 입장 조건이 기어 스코어에서 등급(Rarity) 기준으로 변경되었습니다.
  • 일반 등급 장비만 입장 가능한 새로운 노멀 인스턴스가 추가되었습니다.
  • 소서러의 시간 왜곡 능력과 아이콘이 업데이트되었습니다.
  • 바바리안의 혈액 교환 능력과 아이콘이 업데이트되었습니다.
  • 표범폼의 공격 애니메이션이 다듬어졌습니다.
  • 기수의 도끼 크기가 조정되었습니다.
  • 워 해머의 공격 애니메이션이 업데이트되었습니다.
  • 던전 어드벤처 결과 창이 기존에 없던 던전 및 모드에도 추가되었습니다.
  • 파티 탈퇴 시 확인 팝업이 추가되었습니다.
  • 새로운 아레나 모듈이 추가되고 일부 기존 모듈이 교체되었습니다.
  • 모든 파티원이 1800 MMR 미만일 경우 아레나 파티 MMR 제한이 해제되었습니다.
  • 아레나 리더보드 랭크 컷오프가 플레이어 실력 분포를 더 잘 반영하도록 조정되었습니다.
  • 종교 시즌이 시작되었습니다.
  • 종교 시스템의 편의성이 개선되었습니다.
  • 상인 제작 및 아이템 구매 제한이 조정되었습니다:
  • 암울한 미소의 반지 제작에 필요한 황금 이빨이 1개 → 5개로 증가했습니다.
  • 프란체스카 도끼, 투척용 나이프, 사냥용 덫 구매 수량 제한이 제거되었습니다.


클래스 밸런스 업데이트

바바리안

  • 광전사가 이동 속도 보너스도 부여합니다.
  • 야만인의 충격 저항도 1 증가시킵니다.
  • 위협적인 허파의 함성 지속 시간이 30% → 50%로 증가합니다.
  • 혈액 교환은 최대 체력의 15%를 일시적으로 희생하여 행동 속도를 15% 증가시킵니다.
  • 야만인은 대상의 이동 속도를 10% 감소시킵니다.


로그

  • 단검 숙달의 물리 피해 보너스가 15% → 10%로 변경되었습니다.


드루이드

  • 동물 공격의 피해 공식이 선형에서 곡선 테이블로 변경되었으며, 기본 피해량도 이에 맞게 조정되었습니다.
  • 표범 폼의 스와이프 애니메이션이 약간 변경되었습니다.
  • 표범 폼의 쇄도가 2회 중첩이 가능합니다.
  • 곰 폼의 스와이프 애니메이션이 느려졌습니다.
  • 변신 숙달의 주문력 보너스도 50% 감소시킵니다.
  • 자연의 힘의 추가 물리력이 3 → 5로 변경되었습니다.
  • 정령의 결속의 피해 전이율이 15% → 20%로 변경되었습니다.


소서러

  • 시간 왜곡은 시전할 때마다 주문력 보너스를 15%씩 감소시킵니다. 이 효과는 6초간 지속되며 최대 10회 중첩됩니다.
  • 모든 소서러 주문의 시전 시간이 0.75초로 통일되었습니다.
  • 모든 소서러 주문의 쿨다운이 (티어x3)+3초로 통일되었습니다.


아이템 밸런스 업데이트

  • 레이피어의 무기 피해가 소폭 증가했습니다.
  • 츠바이핸더의 무기 피해가 소폭 증가했습니다.
  • 전곤의 무기 피해가 소폭 감소했습니다.
  • 모닝스타의 무기 피해가 소폭 감소했습니다.
  • 전쟁 망치의 무기 피해가 대폭 증가했습니다.
  • 카스티용 단검의 무기 피해가 소폭 증가했습니다.
  • 크리스 단검의 무기 피해가 소폭 감소했습니다.
  • 론델 단검의 무기 피해가 소폭 감소했습니다.
  • 스틸레토 단검의 무기 피해가 소폭 감소했습니다.
  • 전투 도끼의 무기 피해가 증가했습니다.
  • 양날 도끼의 무기 피해가 증가했습니다.
  • 벌목 도끼의 무기 피해가 증가했습니다.
  • 도끼창의 무기 피해가 증가했습니다.
  • 도끼창은 이제 도끼 무기로 분류됩니다.
  • 미늘창의 무기 피해가 증가했습니다.
  • 수정 구슬의 주문력이 소폭 감소했습니다.
  • 마법사 지팡이의 주문력이 소폭 감소했습니다.
  • 랜턴 실드의 무기 피해가 소폭 감소했습니다.


개발자 코멘트

안녕하세요, 모험가 여러분!


이번 업데이트에서는 여러 대규모 밸런스 변경과 함께 기어 스코어 시스템이 사라졌습니다.
이제 게임 모드는 기어 스코어가 아닌 아이템 등급(Rarity)으로 제한됩니다.
이렇게 변경한 이유는 플레이어가 상대적으로 어느 정도의 강함을 가진 플레이어들이 모였는지 더 쉽게 예측하고 판단할 수 있도록 하기 위함입니다.


일반 던전은 이제 '일반(Common)'과 '희귀(Rare)' 등급 두 가지로 시작 장비 제한이 나뉩니다.
'일반' 등급 던전은 매우 적은 투자로 빠르게 PvP 중심의 매치를 즐길 수 있습니다.
'희귀' 등급 던전은 특정 범위 내에서 캐릭터를 커스터마이즈하고, 자신의 장비를 상대 플레이어의 빌드와 겨룰 수 있습니다.


하이롤러 '에픽' 던전에서는 빌드의 수준이 한 단계 더 올라갑니다.
마지막으로, 하이롤러 '무제한' 던전은 가장 큰 위험을 감수하는 플레이어를 위한 곳으로, 한계가 없습니다.


또한, 지난 시즌의 실제 플레이어 분포를 바탕으로 아레나 랭크의 컷오프 포인트를 재조정했습니다.
기존 컷오프는 하위 랭크의 비율이 너무 적고, 상위 랭크에 너무 많은 인원이 몰리는 결과를 낳았습니다.
이로 인해 상위 랭크에 부여하고자 했던 명성이 크게 줄어들었습니다.
새로운 컷오프는 각 랭크에 보다 정상적인 분포를 보이게 하며, 'Contender' 랭크에는 소수의 플레이어만 도달하고, 'Vanquisher'나 'Warlord' 등급은 오직 최상위 플레이어만이 달성할 수 있게 됩니다.
또한, 이제 파티 내에 'Veteran' 등급 이상의 인원이 있을 때만 파티 MMR 제한이 적용됩니다.


여러분의 성원에 감사드리며, 던전에서 뵙겠습니다!

영어

Bugfixes

  • Fixed an issue where a crash could occur upon entering the lobby.
  • Fixed an issue where certain classes could fail to enter the lobby.
  • Fixed an issue where the game could become unplayable after the loading screen when re-entering a dungeon.
  • Fixed an issue where the game could crash when changing characters after playing Arena.
  • Fixed an issue where the game could crash while attempting to join an Arena match.
  • Fixed an issue where the Fighter's Weapon Mastery penalty was not correctly reflected in the UI.
  • Fixed an issue where the bonus spell power from Druid's Spirit Magic Mastery was not correctly displayed in the UI when using Spirit Magic.
  • Fixed an issue where the maximum value of Projectile Damage Reduction might not apply properly.
  • Fixed an issue where summoned creatures in Adventure Mode could affect other players.
  • Fixed an issue where monsters might not move correctly.
  • Fixed an issue where the Giant Worm could detect players located at high elevations.
  • Fixed an issue where the Giant Worm placed underground in the Forest Path module could emerge above ground.
  • Fixed an issue where the Cockatrice could leave residual sound effects on its corpse if killed from a distance.
  • Fixed an issue where the module names for Goblin Cave Cave Altar A and B might not display properly.
  • Fixed an issue where players could take damage from monsters immediately upon spawning in the Forsaken Cloister module.
  • Fixed an issue where the descending stairs in Great Hall might be blocked.
  • Fixed an issue where the High Priests module could prevent movement to other modules depending on its spawn location.
  • Fixed an issue where Chests and Potions could spawn overlapping in a specific location in the Bandit Camp module.
  • Fixed an issue where Mystical Gem items might not drop in the Goblin Caves dungeon.
  • Fixed an issue where Skeleton Champions could drop Legendary gear in Adventure Mode.
  • Fixed an issue where Artifacts could drop in High-Roller (0–224) dungeons.
  • Fixed an issue where the minimum number of ores obtained in 225+ High-Roller dungeons could be incorrect.
  • Fixed an issue where the tooltip for the Unique-grade Spear could incorrectly display flavor text for an Artifact.
  • Fixed an issue where Famine's grip position could differ from that of the Horseman's Axe.
  • Fixed an issue where hitting with the Catice could appear as though the blade did not break.
  • Fixed an issue where the pedestal part of the Crystal Ball could appear incorrectly colored.
  • Fixed an issue where the item score of the Crystal Frost Ring could be incorrect.
  • Fixed an issue where the lantern could appear lit at the waist after switching slots with the Hungering Flame Lantern skin equipped.
  • Fixed an issue where the cards could appear outside the table when using the Playing Cards lobby emote.
  • Fixed an issue where the proper notification popup might not appear when a Squire-tier player attempts to enter a High-Roller dungeon with a party.
  • Fixed an issue where the nickname might not display in the popup when kicking a party member in the Gathering Hall.
  • Fixed an issue where spawn points in some Arena modules might not be properly placed.


Game Updates

  • Gold Coin Bags that were accidentally given out have now been retrieved.
  • The gold coins from the retrieved Bags are delivered as parcels via the Expressman.
  • Entry requirements for dungeons changed from Gear-Score to Rarity-based.
  • A new Normal-tier instance has been added that only allows entry with Common-grade equipment.
  • Updated the Sorcerer's Time Distortion ability and icon.
  • Updated the Barbarian's Blood Exchange ability and icon.
  • Polished the Panther attack animations.
  • Resized the Horseman's Axe.
  • Updated the War Hammer attack animations.
  • Added a new Dungeon Adventure Results window to dungeons and modes that previously had none.
  • Added a confirmation popup when leaving a party.
  • Added new Arena modules and replaced some of the existing modules.
  • Removed the Arena party restriction requiring party members be within a specific MMR range as long as all party members are below 1800 MMR.
  • Updated the Arena leaderboard ranks cutoffs to better reflect player skill distribution.
  • Religion Season has begun.
  • Improved convenience features for Religion system.
  • Adjusted the Merchant crafting and item purchase limitations:
  • Required Golden Teeth for crafting Grimsmile Ring increased from 1 → 5.
  • Removed quantity limits for Francisca Axe, Throwing Knife, and Hunting Trap purchases.


Class Balance Updates

Barbarian

  • Berserker also grants a movement speed bonus.
  • Savage also increases impact resistance by 1.
  • Treacherous Lungs now increases shout duration from 30% to 50%.
  • Blood Exchange temporarily sacrifices 15% of maximum health to increase action speed by 15%.
  • Savage Roar also reduces the target's movement speed by 10%.


Rogue

  • Dagger Mastery physical damage bonus changed from 15% to 10%.


Druid

  • The damage formula for animal attacks now use a curve table instead of a linear formula, and the base damage has been adjusted accordingly.
  • Panther's swipe animation has been changed slightly.
  • Panther's Rush now has 2 stacks.
  • Bear's swipe animation has been slowed down.
  • Shapeshift Mastery also reduces spell power bonus by 50%.
  • Force of Nature's additional physical power changed from 3 to 5.
  • Spirit Bond damage transfer changed from 15% to 20%.


Sorcerer

  • Time Distortion reduces spell power bonus by 15% with each cast. This effect lasts for 6 seconds and can stack up to 10 times.
  • All Sorcerer spells now have a casting time of 0.75 seconds.
  • All Sorcerer spells now have a cooldown of (Tier×3)+3 seconds.


Item Balance Updates

  • Rapier's weapon damage has been slightly increased.
  • Zweihander's weapon damage has been slightly increased.
  • Flanged Mace's weapon damage has been slightly decreased.
  • Morning Star's weapon damage has been slightly decreased.
  • War Maul's weapon damage has been significantly increased.
  • Castillon Dagger's weapon damage has been slightly increased.
  • Kris Dagger's weapon damage has been slightly decreased.
  • Rondel Dagger's weapon damage has been slightly decreased.
  • Stiletto Dagger's weapon damage has been slightly decreased.
  • Battle Axe's weapon damage has been increased.
  • Double Axe's weapon damage has been increased.
  • Felling Axe's weapon damage has been increased.
  • Bardiche's weapon damage has been increased.
  • Bardiche is now classified as an axe weapon.
  • Halberd's weapon damage has been increased.
  • Crystal Ball's spell power has been slightly decreased.
  • Wizard Staff's spell power has been slightly decreased.
  • Lantern Shield's weapon damage has been slightly decreased.


Developer Comments

Hi, Adventurers!


This update brings several large balance changes including a move away from the gear-score system.
Game Modes are now limited by item rarity rather than a gear score range.
This is done to make it easier for players to gauge and predict the relative strength of the players in a pool.


The normal dungeons are now separated into two starting gear limits of 'Common' and 'Rare' grades.
The 'Common' grade dungeons allow for quick access to PvP centric matches with super low investment costs.
The 'Rare' grade dungeons allow players to customize their characters within a specific range and wager their loadout against opposing player builds.


The High-Roller 'Epic' dungeon ratchets up the heat where the builds are taken to the next level.
Finally, the High-Roller 'Unlimited' dungeon is meant for the biggest risk takers where the sky is the limit.


We have also readjusted the cutoff points for each of the Arena ranks based on actual player distribution from the previous season.
The original cutoff points resulted in the lower ranks being underrepresented while too many people were lumped into the uppermost ranks.
This significantly reduced the reputation we wanted associated with the higher ranks.
The new cutoff points should see a more normal distribution across the ranks with a much smaller percentage of players achieving the 'Contender' rank and only the most elite players achieving a rating of 'Vanquisher' or 'Warlord'.
We have also relaxed the party MMR restrictions so that it now only applies to parties with a member of 'Veteran' ranking or higher.


We thank you for your support and see you in the dungeons!